Recrutarea de personal prin intermediul retelelor de socializare

Posted on Posted in Economie, Social

Flavius ZELINOI
Marius GHIURUŢAN

Recrutarea și selecția de personal capătă, în zilele noastre, noi dimensiuni, în contextul răspândirii tehnologiilor de interconectare. Această lume virtuală și globalizată le permite recrutorilor să își extindă sursele de potențiali candidați, să simplifice și să îmbunătățească procesul de selecție a acestor candidați și să obțină o înaltă eficiență în activitatea de recrutare, atât din punct de vedere al costurilor, cât și ca investiție de timp. Recrutarea înseamnă în primul rând interconectare, stabilire de legături – cât mai numeroase și într-un timp cât mai scurt cu putință. Și ce modalitate mai bună de a stabili conexiuni decât aceea de a pătrunde pe noul tărâm al comunicării și relaționării sociale care poartă numele de “media socială”. Media socială a fost o adevărată mană cerească pentru industria de recrutare în ultimii ani, iar sondajele arată că majoritatea covârșitoare a companiilor din SUA (peste 92%) folosesc în prezent rețelele sociale în recrutarea de personal. Mai mult decât atât, în 2012, 73% dintre angajatorii din SUA au angajat cu succes un candidat prin intermediul mediei sociale. Experții în resurse umane stau, cu siguranță, pe o mină de aur, dar eficiența procesului de recrutare prin intermediul rețelelor de socializare depinde într-o măsură semnificativă de capacitatea recrutorului de a valorifica inteligent resursele unice pe care le pune la dispoziție fiecare platformă de socializare în parte. La urma urmelor, aceleași resurse valoroase se află și la îndemâna concurenței. Fără îndoială, vă doriți să fiți primii care să aibă acces la comoara virtuală de talente și primii care să “puneți mâna“ pe cei mai buni dintre cei mai buni. Așadar, haideți acum să aruncăm o privire asupra tendințelor actuale în recrutarea prin intermediul site-urilor de socializare și să vedem câteva elemente care vă vor ajuta să profitați la maximum de “ofertele“ mediei sociale în recrutarea de personal.

1.Linkedin

Cu peste 300 de milioane de membri din peste 200 țări și 200 de industrii, LinkedIn este cea mai mare și cea mai influentă rețea socială pentru profesioniștii din domeniul afacerilor. LinkedIn este un instrument excelent pentru recrutarea de personal, datorită proporției semnificative de candidați pasivi și conținutului cu caracter strict profesional în comparație cu alte site-uri de socializare. LinkedIn le permite angajatorilor să posteze pe site anunțuri cu locurile de muncă disponibile și să se bucure, de asemenea, de avantajele unei puternice platforme de căutare de prospecți – este vorba despre LinkedIn Recruiter împreună cu recenta sa extensie Talent Pipeline (o soluție de gestiune a leadurilor). Dacă nu dispuneți însă de bugetul necesar pentru a accesa astfel de funcții premium, aveți totuși la dispoziție variante gratuite de headhunting – multe la număr, variate și care încurajează o abordare strategică a procesului de recrutare de personal. Așa cum am afirmat mai înainte, resursele online de recrutare de personal sunt disponibile mai pentru toți specialiștii industriei de resurse umane. Există totuși modalități prin care vă puteți diferenția de concurență și crește vizibilitatea online. Pentru o recrutare de succes prin intermediul LinkedIn, este esențial să să stabiliți legături solide cu membri ai industriei voastre și să vă alăturați grupurilor de discuții pentru a vă promova brandul de angajator. Dezvoltarea rețelei de contacte necesită timp și dăruire. Este bine să începeți prin a vă coencta cu persoane pe care le cunoașteți deja – prieteni, colegi, candidați, clienți, parteneri. Aceștia vă pot conduce către contacte de gradul 2 și chiar de gradul 3, printre care este posibil să descoperiți candidatul perfect pe care îl căutați. Puteți profita de asemenea de noua secțiune de Aptitudini de pe LinkedIn, care permite căutarea de contacte în rețeaua personală după criteriul aptitudinilor și competețelor specifice; acest instrument de căutare vă arată, de asemenea, care sunt cele mai mari grupuri de pe LinkedIn ai căror membri posedă aptitudinile respective. Dar ar trebui să mergem dincolo de simpla căutare pe termen scurt și să ne concentrăm pe dezvoltarea unei identități de brand care va atrage și va fideliza talentele de vârf pe termen lung. Asigurați-vă că actualizați periodic pagina de companie de pe LinkedIn prin postarea de conținut atractiv și inovator, participați la discuții, comentați update-urile celorlalți și oferiți like-uri, răspundeți întrebărilor legate de domeniul vostru de competență pentru a fi recunoscuți ca o autoritate în industrie. A se reține două cuvinte-cheie: CONTACT și CONȚINUT – contacte cât mai numeroase și conținut cât mai relevant. Pentru a vă îmbunătăți și mai mult strategia de marketing în media socială, legați-vă site-ul de cariere de LinkedIn. Atragerea de trafic pe pagina companiei voastre și pe site-ul de Cariere este o modalitate foarte eficientă de a vă optimiza procesul de recrutare de personal pe LinkedIn. Atrageți toate privirile asupra companiei voastre – personalizați-vă profilul de LinkedIn cu bannere de impact și conținut media care să promoveze imaginea companiei. Oferiți-le candidaților posibilitatea de a aplica pentru pozițiile disponibile direct din site-ul vostru prin adăugarea butonului “Aplică cu LinkedIn” la anunțurile postate. Construiți-vă o comunitate valoroasă, angajați-vă în conversații relevante și asigurați-vă că mesajele voastre devin virale!

2.Facebook

facebook

Facebook este de departe cea mai mare și cea mai vizitată rețea socială din lume. Site-ul are în prezent peste un miliard de utilizatori activi în fiecare lună (una din șapte persoane de pe glob are cont de Facebook). Probabil că Facebook nu ar fi prima alegere pentru executive search, dar, cu siguranță, poate fi o sursă importantă de talente care aparțin generației Y. Contrar prejudecăților, Facebook nu este doar locul unde schimbăm informații personale cu prietenii; Facebook este, de asemenea, un instrument valoros pentru construirea de relații profesionale. Facebook este un loc spre care merită să vă îndreptați atenția atunci când vine vorba despre recrutarea de personal, nu numai datorită potențialului semnificativ de tinere talente, ci și datorită multitudinii de aplicații de recrutare care au fost dezvoltate pentru platforma Facebook. Recrutarea de personal poate beneficia de pe urma unor aplicații speciale precum BeKnown, BranchOut, Jobandtalent, Work4Labs și mai recenta aplicație de recrutare “socială” Pooldip.Pooldip, companie cu sediul în Silicon Valley, oferă o abordare unică a modului în care candidații se pot conecta cu recrutorul devenind fani ai acestuia. De asemenea, aplicația le permite celor interesați de un job să își transfere automat informațiile de pe LinkedIn în Pooldip. Mai mult decât atât, Pooldip separă informația cu caracter personal a utilizatorului de cea cu caracter professional, astfel încât numai profilul profesional al candidatului este vizibil pentru recrutor. Această aplicație este foarte potrivită pentru recrutarea de studenți sau proaspeți absolvenți care încă nu și-au format o rețea profesională, și care, prin urmare, e mai puțin probabil să aibă un cont de LinkedIn. Facebook oferă o mare flexibilitate pentru nevoile de recrutare de personal, precum și o oportunitate excelentă de prezentare a culturii organizaționale către potențialii angajați. Așadar, fiți activi și actualizați-vă pagina de companie în mod regulat, încurajați conversațiile în timp real, postați clipuri și podcasturi relevante pentru a atrage candidați de calitate – entry-level și nu numai.

 

3.Twitter

twitter

O opțiune la fel de bună pentru recrutarea de personal prin media socială este Twitter. Cu aproape un miliard de utilizatori înregistrați și aproape 250 de milioane de utilizatori activi lunar, Twitter este un canal de comunicare în creștere rapidă și un instrument din ce în ce mai valoros pentru mediul de afaceri, marketing, creare de rețele profesionale și recrutare. Noile pagini de brand în stil Facebook permit companiilor să ofere un conținut țintit și interesant pentru followeri și să sporească, astfel, vizibilitatea brandului, dobândind un avantaj competitiv. În scopul de a ajunge la publicul vostru țintă de pe Twitter și pentru a vă atinge obiectivele de recrutare de personal, este esențial să vă implicați cât mai mult, participând la conversații live sau programând tweeturi astfel încât să coincidă cu momentul în care followerii sunt online. Asigurați-vă că postați tweeturi atractive, cu un bogat conținut media și că tweeturile voastre pot fi citate. Atunci când postați tweeturi referitoare la oportunități de angajare, apelați la hashtaguri pentru a clasifica tweeturile și pentru a ținti un anumit public. Cele mai populare hashtaguri HR sunt #HR, #Tchat, #leadership, #FF, #HFchat, #dthr, #SHRM, #jobs etc. Profitați de oportunitățile de publicitate și promovați-vă participarea la evenimentele din industrie. Limita de 140 de caractere a unui tweet este foarte potrivită pentru sinteza ideilor și alcătuirea unui mesaj concis și țintit. Twitter este un puternic instrument de recrutare de personal care avantajează îndeosebi companiile mici și startupurile. Spre deosebire de companiile mari, firmele mici construiesc mai ușor o comunitate de fani dedicați, care poate că nu sunt foarte numeroși, dar sunt, cu siguranță, de calitate. Construirea unei comunități devotate este esențială pentru recrutarea pe Twitter, din moment ce aproximativ 70% din mesajele de pe Twitter nu sunt vizibile. O puternică strategie de media socială este, prin urmare, esențială pentru atingerea obiectivelor de recrutare de personal pe Twitter.

 

4.Google+

main

Lansată în iunie 2011, platforma socială Google+ înregistrează o expansiune rapidă, având o rețea de peste 1,15 miliarde de utilizatori. Google+ poate reprezenta o opțiune eficientă în recrutarea de personal, deoarece combină funcțiile de bază caracteristice rețelelor Facebook și Twitter, venind și cu câteva avantaje în plus. Principala diferență dintre Google+ și celelalte rețele de socializare este posibilitatea de grupare a contactelor în “cercuri” și de distribuire separată a conținutului. Puteți adăuga persoane în cercul vostru fără a avea nevoie de acceptul acestora (similar unei pagini de fan de pe Facebook). Cercurile le dau posibilitatea recrutorilor să trimită mesaje personalizate anumitor prospecți cu opțiunea de postare privată. O altă funcție specială este Hangouts – un serviciu de video-chat, care permite conectarea simultană a zece persoane; cu opțiunea Hangout On Air, în schimb, se pot transmite sesiuni video unui număr nelimitat de utilizatori. O oportunitate deosebită pentru recrutori de a-și promova oferta de locuri de muncă, dar și brandul de angajator, de a răspunde la întrebările potențialilor candidați sau de a organiza interviuri de grup. În ceea ce privește tipul de public pe care îl puteți găsi Google+, trebuie să știți că acesta este locul predilect al utilizatorilor “tehnici”, așa că, dacă sunteți în căutarea unui specialist IT de vârf, Google+ este direcția indicată. Există, așadar, în media socială, o pletoră de oportunități de care specialiștii în resurse umane pot beneficia pentru eficientizarea procesului de recrutare de personal. Dar aceasta este doar jumătate din ecuație. A ști cum să valorifici integral oportunitățile de recrutare oferite de media socială este cealaltă jumătate. Iar acest lucru este posibil numai atunci când ai definit o strategie solidă de marketing și ai stabilit obiective și targeturi clare. O prezență eficientă în media socială  înseamnă mai mult decât recrutare de personal, înseamnă strategie de comunicare și marketing de brand. Articol preluat de pe Business-Edu.ro

 

Webliografie:

http://www.learningnetwork.ro/articol/recrutarea-de-personal-prin-intermediul-retelelor-de-socializare/1830

http://www.wall-street.ro/tag/recrutare+retele-de-socializare+social-media.html

 

2 thoughts on “Recrutarea de personal prin intermediul retelelor de socializare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *